Werkwijze Logopedie
Algemeen
Uw klacht(en) worden geïnventariseerd door middel van een vraaggesprek, observatie en/of onderzoek. Er wordt een audio-opname gemaakt van uw spraak, taal, ademhaling n.a.v. het vertellen bij een ‘logische reeks’. Vervolgens wordt er besproken hoe de behandeling gaat verlopen. Hierna worden de doelen gesteld en u krijgt een werkschrift mee met relevante informatie en oefenstof.
Gespecificeerd
Dylexie
Jonge kinderen:
- intensieve auditieve training met o.a. ‘Audiolog’
- werken met klanken/letters/cijfers (ook schrijven)
- analyse en synthese van woorden
- leren rijmen
oudere kinderen:
- Grafemen goed leren lezen en schrijven
- Korte klanken, lange klanken, tweeklanken, medeklinkers heel goed leren benoemen en onderscheiden
- Controle ‘spellingregels’ m.b.v. het PI-dictee.
- Indien de spellingregels onvoldoende beheerst worden, doornemen van al deze spellingregels en trainen via de Bloonmethode en de Retentiemethode.
- Lezen met A-4 blaadjes van alle korte klanken, lange klanken, tweeklanken, medeklinkers door elkaar heen.
- Dan lezen van woorden, zinnen.
- Begrijpend lezen bevorderen via ‘Nieuwsbegrip’. Eerst niveau AA vanaf groep 5.
- Later niveau A en B in hogere groepen en oefenen met verhaaltjes-/redactiesommen maken en oefenen met informatieverwerking/het maken van tabellen en grafieken.
Voor uitgebreide werkwijze: lees verder bij Dyslexie
Stotteren
Bij jonge en oudere kinderen:
- Bewust worden van je eigen spraak
- Duidelijker articuleren
- Het aanleren van een lager spreektempo
- Maak geen te lange zinnen op één adem; praat niet op de ‘restadem’
- Letten op juiste zit- en stahouding als je praat
- Praten met een lage buik-/flankademhaling i.p.v. met een hoge en soms hoorbare ademhaling
- Korte, overzichtelijke zinnen maken (5 – 6 woorden)
- Letten op de pragmatiek van je vertellen. Gebruik de 5 W’s: ‘Wie, Waar, Wanneer, Wat en Waarom’
Voor uitgebreide werkwijze: lees verder bij Stotteren
Taalontwikkeling
Bij jonge en oudere kinderen:
- Uitbreiding woordenschat, zinsbouwopbouw aanleren, voor zowel verbetering van taalproductie als taalbegrip.
- Verbetering schriftelijke taalvaardigheid d.m.v. grammaticale verbetering van de taal o.a. door het aanleren van goed gebruik van de sterke werkwoorden en ook correct gebruik van de spellingsregels.
- Zowel mondeling als schriftelijk beter gestructureerd leren vertellen/schrijven m.b.v. de 5 W’s: Wie, Waar, Wanneer, Wat en Waarom.
Voor uitgebreide werkwijze: lees verder bij Taal
Spraakontwikkeling
- M.b.v. ‘Audiolog’ controleren of een kind kleine verschillen van geluiden wel goed hoort en of het kind de foute en goede klank kan onderscheiden.
- Zo ja, auditieve vaardigheden verbeteren op veel verschillende manieren.
- Drie – vier voorgezegde woorden in precies dezelfde volgorde na laten zeggen.
- Voorgezegde zinnen van 4 – 7/8 woorden laten nazeggen en laten neerleggen m.b.v. blokjes/lucifers/doppinda’s. Voor elk woord (of het nu een kort of een lang woord is) een blokje/lucifer of doppinda neerleggen.
- Auditief geheugen versterken m.b.v. nazeggen van cijferreeksen
- De goede klank(en) aanleren. Eerst op woordniveau, dan op zinsniveau. Bij het vertellen n.a.v. een ‘logische reeks’ en dan automatiseren in de spontane spraak, hardop lezen en navertellen van het gelezene in je eigen woorden.
Uitgebreide werkwijze voor ‘Moeilijk ademen’ en ‘Verkeerd slikken’ en ‘Heesheid’: lees verder bij deze onderwerp.